Guidance modelbeoordeling voor Nederland

13-06-2018 17:20

Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en
de Noordzee, gebaseerd op de HIRLAM run van 12 UTC en de overige
genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.

Geldig tot donderdag 14 juni 2018 24.00 locale tijd

Opgesteld op woensdag 13 juni 2018 om 18.28 uur

MODELLENBEOORDELING.
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een rug vanuit het Azorenhoog beweegt oostwaarts over Nederland. Om 18
UTC ligt de rugas ZW-NO georienteerd boven het midden van ons land. Voor
de rugas is de stroming nog NW, erachter W tot ZW. Een lagedrukgebied
ten westen van Ierland trekt noordoostwaarts, diept daarbij uit, en ligt
donderdagavond tussen IJsland en Noorwegen. Bijbehorende zwakke, NNO-ZZW
georienteerde occlusie bereikt het land aan het begin van morgen middag
en wordt kort daarop gevolgd door een tweede occlusie. Beide occlusies
verlaten het oosten in de avond. Daarna volgt in het noorden van het
land in de avond nog een derde zwakke occlusie die het oosten in de
nacht naar vrijdag verlaat.

MODELBEOORDELING:
Er zijn enkele verschillen aanwezig m.b.t. intensiteit en timing van de
neerslag op de occlusies morgen; in Ha36,40 komt de neerslag ongeveer
een uur later. De neerslag is stratiform van aard waardoor beide
Harmonieversies tevens te weinig neerslag weergeven t.o.v. EC en Hirlam.
In de nacht naar vrijdag laten alle modellen een duidelijk mistsignaal
zien in de opklaringen achter de fronten. De windtoename op de groter
wordende gradient wordt door alle modellen goed weergegeven, hoewel met
name EC iets minder wind berekent.

AANDACHTSPUNTEN.
WIND:
Op nadering van het uitdiepende laag gaat in het gehele Noordzeegebied
de wind toenemen; 7-8 Bft, Vikingbank morgenmiddag mogelijk 9 Bft. Langs
de kust overdag 6 en in het Waddengebied mogelijk 7 Bft. Morgen overdag
is de wind vrij vlagerig, modellen laten de 34 kn grens over het
Waddengebied heen trekken en vreemd genoeg komt EC met een kleine zone
waarin 41 kn wordt berekent boven de Wadden eilanden. Glameps geeft
weinig waarde aan de EC uitvoer (10-20%) Ha40 EPS zit in dezelfde range
maar wel met een significant kleiner gebied.

BEWOLKING:
Aan de voorzijde van de rugas zien we aan de O-ZO kant van het
IJsselmeer wat grotere CU ontstaan. Eerder vandaag werd daar ook nog wat
lichte neerslag op gemeld. Een enkele CU groeide door tot het 0-graden
niveau (7000 ft), waarschijnlijk getriggerd door het relatief warme
IJsselmeerwater (rond 21 graden). Onder invloed van de subsidentie in de
rug wordt het allemaal onderdrukt en de afgelopen uren zijn dan ook geen
neerslag waarnemingen meer gezien. Neemt niet weg dat aan de oostzijde
van het IJsselmeer aanvankelijk nog een enkel druppeltje kan vallen. Ten
westen van de rugas is nog nauwelijks bewolking aanwezig en deze
opklaringen verplaatsen zich langzaam oostwaarts. Vanwege de toenemende
wind (ook geowind naar 20-30kn) wordt komende nacht geen mist verwacht.
Morgen neemt, op nadering van de occlusies, de bewolking geleidelijk
toe, in de ochtend hoog en middelbaar en in de loop van de ochtend
geleidelijk dikker wordend en dalend naar SC niveau. In de avond, na
passage van de fronten klaart het op en valt de wind weg, mogelijk al in
de avond ST en mistvorming. Vrijdag na oplossen van de mist wat CU
bewolking, verder landinwaarts mogelijk een enkele TCU.

NEERSLAG:
Aan de oostkant van het IJsselmeer aanvankelijk nog wat zeer lichte
(mot)regen. Morgen vanaf het begin van de middag af en toe lichte regen
uit de middelbare frontale bewolking. In de loop van de dag wordt de
neerslag (vooral in het noorden) iets intensiever. In de avond wordt het
van het westen uit droog, al kan er in het noorden tot laat in de avond
af en toe nog lichte regen vallen. Vrijdag zou er verder landinwaarts
een enkel TCU buitje kunnen voorkomen, stelt niet al te veel voor.

ZICHT:
Goed zicht, in neerslag (morgen) af en toe matig zicht. Na passage van
de fronten in opklaringen nevel en een vrij grote kans op vorming van
enkele mistbanken.

TEMPERATUUR:
Geen bijzonderheden.



Paraaf meteoroloog: veeken
Bron: KNMI